Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Om oss i media

Kritiserad budget avgörande för OS-värdskap

[2019-06-17] Om en vecka bestäms det om det blir Italien eller Sverige som kommer stå värd för vinter-OS 2026.

[Sveriges Radio P1]

På 1300-talet firades midsommar på kyrkogårdar

[2019-06-15] Små grodorna, små grodorna är lustiga att se Frågan är vilka som är lustigast att se? De där grodorna eller när vi försöker hoppa runt en underlig stång, som är en fallossymbol, med sillstinna och potatisfyllda magar?

[Göteborgs-Posten]

Utbildningssatsningar krävs när robotarna tar över

[2019-06-12] Automatiseringen tros komma att påverka bortåt 30 procent av svenska arbetstillfällen. Samtidigt måste vi jobba längre.

[Dagens Samhälle]

SNS play Den globala migrationens orsaker och konsekvenser Publicerad: 2019-06-11

[2019-06-11] Migrationen har kommit att bli en av samtidens mest aktuella frågor. I en ny bok från SNS beskriver nationalekonomen Joakim Ruist varför människor migrerar och vilka konsekvenser det får i mottagarländerna.

[Studieförbundet Näringsliv och Samhälle]

Arterna i Göteborg som hotas av utrotning

[2019-06-11] Amasonmyra, sydfladdermus, sankmaskros och saltmålla. Det är några av de arter som är akut hotade i Göteborgsområdet.

[ETC Göteborg]

Migrationen vs Sverige

[2019-06-10] PODD | 10 juni. I dagens avsnitt av Ledarredaktionen diskuteras hur mycket invandring Sverige och Europa tål. Lyssna direkt här.

[Svenska Dagbladet]

Jessica kastar loss och bjuder in till fotbollsfest

[2019-06-10] Som docent på Handelshögskolan är Jessica Corias vardag fylld av forskning och undervisning.

Ny bok om global migration av Joakim Ruist

[2019-06-10] Migrationens konsekvenser kan se mycket olika ut beroende på vilka som migrerar, men är oftast begränsade. Allmänheten är nästan alltid skeptisk till invandring - det är betydligt fler som önskar att den ska minska än att den ska öka.

[Studieförbundet Näringsliv och Samhälle]

Små följder av invandring enligt forskare

[2019-06-09] De ekonomiska följderna av invandring är små, enligt nationalekonomen Joakim Ruist som skrivit en ny bok "Global migration". Till och med under flyktingvågen 2015 fortsatte Sverige att ha överskott i budgeten.

[Aftonbladet]

Strandskyddet måste ändras för att behålla sin legitimitet

[2019-06-07] Strandskyddslagstiftningen ska enligt januariavtalet göras om i grunden. Strandskyddet bör uppdateras så att det har legitimitet hos breda grupper för att kunna finnas kvar på längre sikt. Men ett politiskt beställningsarbete utan ordentligt underlag riskerar att leda till mer problem. Vi har sju förslag att beakta i en kommande utredning, skriver fyra forskare.

[DN Debatt]

Personal med extrema åsikter får sluta

[2019-06-05] Den ansvariga ministern är kritisk till att flera anställda med nära koppling till salafistiska extremistmiljöer har arbetet med utsatta ungdomar på ett Sis-boende i Västsverige.

[Sveriges Radio]

Framtidens butiksformat?

[2019-06-04] I e-handelns kölvatten ritas den traditionella fysiska butiken om. Vad sägs om att handla i närportalen, fullfillmentcentralen, hybriden, i en digital pop up-butik eller i inspirationsbutiken.

[Lokalguiden Sverige]

Göteborg vann SM i ekonomi 2019

[2019-06-03] Det blev Göteborg som tog hem segern i årets SM i ekonomi 2019. Finalen bjöd på en spännande uppgörelse mellan de jämna teamen.

[Civilekonomen]

Sparekonom: Den svaga kronan riskerar att öka klyftorna

[2019-06-01] Den svaga kronan riskerar att på sikt bidra till ökade ekonomiska klyftor, menar sparekonomen Frida Bratt.

[SVT Nyheter]

Vad kostar det att ställa om till miljövänligt resande?

[2019-05-27] En läsare undrar vad det skulle kosta för ett politiskt parti att konsekvent bara acceptera tågresor för sina EU-delegater och medföljande personal till de möten som sker i Bryssel respektive Strasbourg.

[ETC]

Så kan arbetsplatserna få äldre att vilja stanna kvar längre

[2019-05-24] Efterfrågan på arbetskraft är mycket stor inom många sektorer - och politikerna vill lösa det genom att få fler att jobba längre upp i åren.

[Du & jobbet]

Podd: Migrationen - frågan som splittrar EU

[2019-05-23] PODD | I dagens avsnitt av Ledarredaktionen diskuteras frågan som splittrar EU - migrationspolitiken. Lyssna direkt här.

[Svenska Dagbladet]

Ännu enklare att semestra klimatsmart

[2019-05-23] Allt fler vill semestra med så lite klimatpåverkan som möjligt. I veckan lanserades en uppdaterad version av sajten Klimatsmart semester, en tjänst som ska hjälpa reslystna att turista mer hållbart.

Värdstaden tog hem SM i ekonomi 2019

[2019-05-22] Det blev Handelshögskolan i Göteborg som kammade hem vinsten i SM i ekonomi 2019 i Göteborg. Teamet som bestod av studenterna Alice Aroneng, Susanne Hellström och Lukas Josefsson fick dela på äran och vinsten på 45 000 kronor.

[Balans]

Planera din klimatsmarta semester - så enkelt är det

[2019-05-21] Charterflyg är bättre än reguljärflyg men även tåg kan vara alternativ på längre sträckor. Bilder: Pixabay

[VGRfokus]

Årets supertalang fick med Gates, Bezos och Zuckerberg på tåget mot hållbar avkastning

[2019-05-15] En dunderflopp, en lyckad storaffär och en livshotande bakteriesjukdom är avgörande milstolpar i Årets Supertalang Anders Jacobsons liv. Som en av grundarna till investmentbolaget Blue satsar han allt på hållbarhet.

[Veckans Affärer]

Miljöprofessorn: " Högt bensinpris är bra för klimatet"

[2019-05-14] Bensinpriset börjar närma sig 17 kronor per liter och nu riktar många svenskar kritik mot höjningen. Men miljöprofessorn Thomas Sterner menar på att det höga priset är bra för klimatet.

[Nyheter24]

Jimmie Åkesson bär Zlatan-tröja - i SD:s valfilm

[2019-05-12] Sverigedemokraternas kommunikationschef: "Försöker visa på en bredd i Europa"

New York tar efter Göteborg

[2019-05-11] Även lilla Sverige har möjligheten att visa upp att det går, trots begynnande motstånd, driva på för en effektiva miljöåtgärder. På området trängselskatter var Göteborg en föregångsstad, skriver professorn och gästkolumnisten Thomas Sterner.

Ögonöppnare om jämställdhet

[2019-05-10] Recension Tillsammans återskapar vi ojämställdhet om och om igen. Men varför blir det så? Med hjälp av tankeväckande exempel beskriver Nanna Gillberg varför vi inte skapar ett jämställt samhälle.

[Kvalitetsmagasinet]

Arbetsplatserna inte redo för den äldre arbetskraften

[2019-05-09] Arbetsplatserna är inte redo för äldre arbetskraft. Och arbetsgivarna verkar inte anstränga sig för få äldre medarbetare att stanna kvar. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

[Arbetsmiljöforskning]

Europaparlamentet - varför röstar vi?

[2019-05-08] TAGGAR EU Om ett par veckor går Europa till val och tillsätter ett nytt Europaparlament för den kommande femårsperioden.

[Fastighetsnytt]

Professor om artdöden: "Alla trender pekar åt fel håll"

[2019-05-07] Marie Stenseke, ursprungligen från Vårgårda, är professor i kulturgeografi på Göteborgs universitet. Hon sitter med i FN-panelen för biologisk mångfald som i dagarna släppt en rapport som slår larm om artdöden i världen.

[Sveriges Radio Sjuhärad]

En miljon arter riskerar att dö ut: "Stora samhällsförändringar krävs"

[2019-05-07] Aldrig någonsin har hotet av utrotning varit så stort, enligt en ny rapport från FN:s vetensapspanel för biologisk mångfald (IPBES). Enligt forskaren Marie Stenseke är det vi i väst som måste ändra hur vi lever.

[Metro]

Experter: Alla kan inte spara sig till ekonomiskt oberoende

[2019-05-06] De senaste årens rekordnoteringar på aktiemarknaden har gjort att allt fler fått upp ögonen för börsen.

Revisorsinspektionens agerande stärker Big 4

[2019-05-06] Noterade företag har i praktiken enbart The Big 4 (Deloitte, EY, KPMG, PWC) att välja på. Situationen har förvärrats genom reglering på EU-nivå. Det skriver Jan Marton, docent och verksam vid Handelshögskolan i Göteborg.

[Realtid]

Lycka är att konsumera?

[2019-05-04] Ju mer vi konsumerar desto mer välmående, lyckliga och tillfreds tycks vi bli. Men den lyckliggörande konsumtionen har en förödande effekt på vår miljö och vårt klimat, skriver Claes Thulin.

[Göteborgs-Posten]

Är avreglerade revisorer lika kompetenta?

[2019-05-02] I somras förändrade Revisorsinspektionen (RI) kraven på auktorisation av revisorer. Bland annat förkortade man utbildningstiden med 25 procent och tog bort alla poängkrav på ämnen som ska läsas vid universitet eller högskola.

[Balans]

Vilka blir vinnarna i årets SM i ekonomi?

[2019-05-02] Vilka studenter är bäst på ekonomi 2019? Nu är det dags för i SM i ekonomi igen, där ett vinnarlag tar hem ära, pokal samt 45 000 kronor. De tre finalistlagen kommer dessutom att tävla i de Nordiska mästerskapen i ekonomi, senare i höst.

[Civilekonomen]

En köpbojkott var förr ett kraftigt konsumentmaktmedel, men hur är det idag?

[2019-05-01] Den första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, hålls demonstrationer runt om i landet. Ekonomiprofessor Eva Ossiansson gästar Plånboken för att blicka bakåt och berätta om uppror som haft betydelse för vår konsumtion.

[Sveriges Radio P1]

Så klär du dig som partist

[2019-04-30] Det är första maj-tider och EU-valet är bara några veckor bort. Om du vill visa för omvärlden var du står politiskt är det hög tid att slå till. Vi har kollat in vad partierna säljer i sina webbshoppar.

[ETC]

Så minskar du semesterutsläppen

[2019-04-26] Packa hellre in familjen i bilen och kör ner till Spanien än att hoppa på flyget. Måste du prompt flyga till din semesterort, välj exempelvis Nice, Malaga eller Split framför det dubbelt så koldioxiddyra Kanarieöarna.

[ETC Göteborg]

E-handeln växer kraftigt i Sverige.

[2019-04-25] Våra köpvanor förändras och det påverkar såväl butiker och paketutlämningsställen som antalet lastbilar som trafikerar vägarna.

[Tidningen Syre]

Svensk hr i framkant vid internationell forskarkonferens

[2019-04-24] - Felfokuserad talent management, känslornas roll i vårt arbetsliv och re-skilling för att lösa kompetensförsörjningen. Det är några ämnen som aktualiserades under en internationell hr-forskarkonferens i Göteborg nyligen.

[Personal & Ledarskap]

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

[2019-04-23] Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

[Habit]

Den "hållbara" bomullen håller inte måttet

[2019-04-21] Icke-ekologisk och klimatintensiv BCI-bomull marknadsförs felaktigt som hållbar bomull.

Vinter-OS - nej tack

[2019-04-20] Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har fått klartecken från regeringen att ansöka om vinter-OS 2026. Tanken är att spelen skall gå av stapeln i Stockholm, Falun och Åre, men även i den lettiska staden Sigulda.

[Smålandsposten]

Ett vinter-OS i Sverige skulle...

[2019-04-18] inte kosta något för skattebetalarna, lovar Svenska olympiska kommittén (SOK). Men risken för att evenemanget blir dyrare än planerat är mycket stor enligt en forskare - som inte heller ser några problem med det.

[Tidningen Syre]

Vårdgaranti vs prioriteringar - hur följer vården lagen?

[2019-04-17] Lotta Vahlne Westerhäll, senior professor i offentlig rätt, juridiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

[Läkartidningen]

Ingen kan vänta i 187 år på jämställdhet

[2019-04-17] Vi tror oss vara långt framme i vårt jämställdhetsarbete. Ibland förfasar vi oss över andra länder, men hur har vi det egentligen, är vi så jämställda som vi tror?

[Sörmlandsbygden]

Hög tid att modernisera Sveriges studielånesystem

[2019-04-17] Förändringar i samhället och växande klyftor skapar nya behov av ett livslångt lärande. Regeringen bör därför snarast utreda en förändring av studiemedelssystemet, som gör det möjligt att ta nya studielån senare i livet.

[Universitetsläraren]

"Det går inte ihop - finns inte en chans"

[2019-04-17] Stockholm och Åre siktar på att få arrangera OS 2026 för i sammanhanget billiga ...

[Expressen]

OS i Sverige: "Naturligt att det kostar"

[2019-04-16] Ett vinter-OS i Sverige skulle inte kosta något för skattebetalarna, lovar Svenska olympiska kommittén (SOK).

[E55]

Allt fler vill betala sig förbi vårdkön

[2019-04-15] av TT Antalet privata sjukvårdsförsäkringar fortsätter att öka. Samtidigt som aktörerna själva hävdar att de avlastar den offentliga vården höjs röster som varnar för att välfärden kan urholkas.

[Aftonbladet]

Våren - ett varumärkeslöfte som levererar

[2019-04-13] Ja visst gör det ont när knoppar brister. Varför skulle annars våren tveka? Varför skulle all vår heta längtan bindas i det frusna vinterbleka?

Sidansvarig: Maria Norrström|Sidan uppdaterades: 2014-09-05